Výhody a nevýhody operativního leasingu aneb kdy se za auto vyplatí platit, i když vám nikdy nebude patřit?

14 August 2021

Automobil je vedle bydlení často nejdražší položka, kterou si lidé během života pořizují. A řada z nich si chce vůz pořídit i přesto, že si je ve skutečnosti nemohou dovolit. Naštěstí existuje něco jako operativní leasing. Kdy dává smysl a kdy ne?


Operativní leasing je vskutku kouzelná služba. Umožní vám sednout si za volant zbrusu nového vozu za měsíční splátku, která je zpravidla menší, než pokud byste se rozhodli pořídit si nový automobil na dluh (klasický leasing). Můžete si tak každých pár let obměňovat své auto za nový model jako nějaký milionář, a to vše za relativně nízký měsíční poplatek (v závislosti na modelu auta).

De facto je operativní leasing to samé, jako dlouhodobý pronájem. Žádná akontace, žádné přílišné starosti, prostě platíte, jezdíte a po předem stanovené době vůz vrátíte, respektive třeba vyměníte za jiný, platíte dál a jezdíte dál. Na tyto benefity zákazníci nepochybně slyší, jelikož třeba v USA už jsou dnes zhruba 3 nová auta z 10, jež opouštějí parkoviště autosalonů, na operativní leasing. I Češi si automobily na dluh pořizují stále častěji a tento trend zatím rozhodně nevypadá, že už dosáhl vrcholu.

Pokud byste si místo "operáku" chtěli koupit své vlastní auto, přirozeně vás to vyjde mnohem dráž. Na první pohled se tak může zdát celá rovnice jasná - raději zaplatím za 3 roky řekněme 1/3 celého nového auta, budu se v něm vozit, pak ho vrátím, vezmu si jiné a zase za 3 roky zaplatím zhruba třetinu jeho ceny. 

Výhody operativního leasingu jsou tak nasnadě:

  • Měsíční náklady na splácení vozu jsou nižší než při jeho koupi.
  • Každých pár let si můžete pořídit zcela nové auto s nejnovějšími technologiemi.
  • Vaše auto bude mít vždy automaticky povinné ručení a havarijní pojištění.
  • Nemusíte pak shánět kupce ojetého vozu ani řešit jeho aktuální hodnotu.
  • Výměna automobilu za nový na konci leasingu je totiž snadná a rychlá.
  • Ve srovnání s nákupem identického vozu výrazně ušetříte.

ALE. Každý příběh, který zní na první pohled až moc hezky, má zpravidla i svou stinnou stránku, která třeba není až  tak jasně viditelná. A operativní leasing na tom není jinak. Jeho potenciální výhody jak z pohledu komfortu, tak z pohledu vaší peněženky jsou jasné, avšak na druhou stranu si musíte uvědomit minimálně jeden zásadní rozdíl oproti koupi vozu.

Splácením koupeného vozu si v něm neustále kupujete větší a větší podíl, až je nakonec celé vašim majetkem, zatímco splácením operativního leasingu z pohledu získávání "equity" de facto házíte peníze do kanálu. A až půjčený vůz vrátíte a vyjdete na chodník před autosalón, bude vaše vlastnictví vozu stejně jako na začátku nula, jen budete chudší o celkovou částku, kterou jste doposud za operák dali. 

A to je ještě ta lepší varianta. Pokud jste se k zapůjčenému vozu nechovali dvakrát hezky, mohou vás při jeho vrácení čekat nemilé poplatky. Tím nemyslím drobné škrábance, drobné tečky či odřeniny od kamínků nebo ošoupaný interiér. Ty jsou zpravidla ve smlouvě zahrnuty pod pojmem "běžné opotřebení". Pokud však technik při kontrole vozu zjistí nadměrné opotřebení, bude vám naúčtována cena za jeho opravu.

Jinými slovy, i na první pohled takto atraktivní služba má jisté nevýhody:

  • Vozidlo nevlastníte.
  • Měsíční splácení je fakticky nekonečné, nikdy se tohoto výdaje nezbavíte.
  • Na vůz vždy máte limit ujetých kilometrů (při jeho překročení musíte následně doplácet zpravidla danou částku za každý další kilometr nad tento limit).
  • Nemůžete na něm provádět žádné zásadní úpravy.
  • Zatímco svůj vůz můžete zpravidla nechat prodejci na protiúčet, za vozidlo na operativní leasing nedostanete při jeho vrácení vůbec nic.
  • Při vrácení auta vás mohou nastat nečekané výdaje.
  • Ve smlouvě mohou být omezení ohledně toho, jak můžete vůz používat.
  • Na operativní leasing si nemůžete sestavit vůz zcela podle svého gusta.
  • Ani jej nemůžete ke kontrole či opravě odvézt do libovolného nejbližšího servisu.
  • Operativní leasing je zavazující kontrakt, jehož porušení zpravidla znamená tučná penále.

Byť to na první pohled může vypadat, jakože operativní leasing s sebou jednoznačně přináší víc starostí, omezení a potenciálních komplikací, než pohody, komfortu a nulových starostí, není to tak černobílé.

Jsem si jistý tím, že běžný, standardní uživatel nebude mít problém dodržet limit ujetých kilometrů, nebude mít zájem o žádný nadstandardní "tuning" svého vozu ani jej neopotřebuje takovým způsobem, aby při vrácení platil opravy. A vlastně mu asi ani nebude vadit limitovaná nabídka, prostě si vybere z barev a výbavy, jež jsou k dispozici. Spousta lidí tohle ve skutečnosti až tolik neřeší - chtějí jen pěkné, bezpečné auto na cestu do práce.

Operák, nebo peníze na dřevo? Anebo možnost C?

I proto je ve skutečnost velmi komplikované odpovědět na tradiční otázku: Je výhodnější si auto vzít na operativní leasing, nebo si ho rovnou koupit? Jedna všeobecně správná odpověď na ni totiž neexistuje.

Jde o problematiku, kterou pravděpodobně vždy budete muset řešit individuálně případ od případu. Operák vás sice vyjde levněji, ale vůz vám nikdy nebude říkat pane. Budete celé roky uvězněni v závazném kontraktu, s limitovaným nájezdem kilometrů a povinností udržovat auto po celou dobu jako nové. Na konci leasingu nevlastníte ani jediné procento vozu a nemůžete jej nijak použít na proti účet pro pořízení dalšího auta.

Koupě vlastního vozu je naopak výrazně dražší, jelikož musíte postupně (nebo najednou) zaplatit celou nákupní cenu auta. Avšak jakmile tuto cenu zaplatíte, nejenže pro vás veškeré pravidelné měsíční výdaje končí (nezapomínejte však na náklady na pojištění, pravidelnou technickou kontrolu atp.), ale automobil je ze 100 % váš. Nesvazuje vás žádný kontrakt, takže se kdykoliv můžete rozhodnout, že jej chcete prodat, nebo použít na protiúčet a koupit si levněji jiný vůz.

Z pohledu čistokrevné finanční teorie a gramotnosti se o automobilu zpravidla mluví jako o nejhorší investici, jakou v životě můžete udělat. A teoreticky tak tomu opravdu je. Na druhou stranu, pokud vůz ke každodennímu životu skutečně potřebujete a umožňuje vám například dělat dobře placenou práci, lze si poměrně dobře snadným výpočtem obhájit skutečnost, že si na sebe automobil každý měsíc s přehledem vydělá. Pak nelze na jeho pořízení kterýmkoliv způsobem říct ani popel.

Velmi zajímavou (v některých případech jednoznačně nejlepší) alternativou rovněž může být smést koupi nového vozu i operativní leasing ze stolu a vydat se místo toho do "džungle" ojetých automobilů, kde číhá hromada nástrah, ale tu a tam i hotový poklad. Ale o tom zase až někdy příště.

Kterou ze tří variant vlastnění automobilu jste již vyzkoušeli? Operák? Koupě nového vozu? Koupě ojetého vozu? A která je podle vás nejlepší?
















zdroj: warengo.cz

Odběr novinek

Odebírejte moje novinky, aby Vám neutekla žádná zásadní informace ze světa financí.